‘Dit bedrijf is dé plek waar iedereen wil werken’… we horen het vaak, maar komt die boodschap ook écht over? Ontdek waarom het DNA van je ‘werkgeversmerk’ optimaal inzetten, de manier is om nieuw talent als een magneet aan te trekken en je huidige medewerkers te behouden. Let’s talk about your employer branding!
‘Employer branding of employer marketing, wat is dat eigenlijk?’
Wat vele bedrijven vergeten, is dat ze meer dan producten of diensten verkopen. Namelijk hun identiteit en bedrijfscultuur. Het is geen verrassing, maar een bedrijf draait of staat niet zonder de juiste mensen. En die vind én behoud je door het creëren en onderhouden van een aantrekkelijke reputatie.
Kandidaten zijn op zoek naar de ‘WHY!’ – waarom jij en niet een concullega? Zo is werksfeer voor velen, naast het loon, de belangrijkste motivator bij de keuze van een werkgever. Net zoals de camera van een smartphone soms de doorslag geeft om voor een specifiek merk te kiezen. Wat is jouw WHY?
Employer branding is, in een notendop, het promoten van de organisatie als werkgever.
Missie, visie en waarden
Essentieel bij employer branding is een duidelijke werkgeversmissie, -visie en -waarden. Heeft jouw bedrijf die op vandaag? Hoe profileren jullie zich? Belangrijk daarbij is om die missie, visie en waarden op frequente basis te communiceren binnen je organisatie en naar je potentiële, toekomstige werknemers.
Je hebt naast een salesplan, financieel plan ook een hr-plan nodig. Het is niet alleen belangrijk om als ondernemer een doel voor ogen te hebben, maar ook als werkgever.
Stel jezelf de volgende vragen:
- wat is mijn doel met mijn werknemers?
- wat wil ik bereiken met mijn werknemers?
- aan welke waarden hechten we belang in onze bedrijfscultuur?
Zorg dat jouw website en socials een eenduidig verhaal vertellen en jouw gewenste imago versterken. Deel niet enkel vacatures of info over jouw core business, maar ook beelden vanop de werkvloer of belangrijke mijlpalen van werknemers.
Gelukkige en trotse werknemers zijn de beste reclame
‘Internfluencers’ of interne ambassadeurs die samen met jou het bedrijf op de kaart zetten, is ook onderdeel van een allround employer branding strategie. Je kan natuurlijk niemand verplichten tot zo’n rol… daarom heb je geëngageerde medewerkers nodig. Zij delen uit eigen naam foto’s van boeiende projecten waar ze aan meewerkten op LinkedIn of een toffe reel van de laatste teambuilding op Instagram. Want zij zijn fier om dit met hun netwerk te delen.
Voordelen employer branding
Het optimaal belichten, versterken en inzetten van het potentieel van mens en organisatie… daar gaan onze ogen instant van fonkelen. Misschien die van jou ook als je de voordelen kent:
- een sterke naamsbekendheid op de arbeidsmarkt
- minder verloop
- nieuwe businessmogelijkheden
Geef toe, dit zijn toch schitterende opportuniteiten voor elke werkgever. Investeer daarom in je huidige werknemers, om nieuw talent aan te trekken.
Jouw persoonlijke hr-traject
Zelf de stap zetten? Wij delen graag ons hr-advies en expertise met jou. Transformeer je organisatie tot een onweerstaanbare bestemming voor professionals in no time. Neem vrijblijvend contact met ons op of download onze gids voor het opbouwen van een sterk werkgeversmerk, inclusief stappenplan.