Je hebt bedrijven of organisaties waar de gemiddelde leeftijd 26 jaar oud is. In andere bedrijven ligt dat een pak hoger. Soms vind je een mooie mix tussen anciens en newbees. Maar elke generatie vraagt een andere aanpak. Waarom? Omdat bedrijfsculturen en hoe we met werk omgaan door de tijd heen verandert. Ontdek meer over Generatie Z op de werkvloer…
Iemand die in de jaren 1970 aan de slag ging in een bedrijf kijkt anders aan tegen werk dan iemand die pakweg in 2010 in datzelfde bedrijf aan de slag ging. Hoe het ook zij: alle werknemers moeten op een goeie, verantwoordelijke en professionele manier gemanaged worden.
Generatie z?
Generatie x, y en z? Gen Z is een demografische generatie, volgend op de Millennials (Generatie Y). Hun ouders zijn soms nog van de babyboomgeneratie (1940-1960), maar veelal van de generatie X (1960-1980) of van de eerste van de generatie Y (1980-2000).
Een eenduidige definitie is er nog niet, maar men gaat ervan uit dat het begin van de generatie Z start vanaf 1995. De mid-twintigers van nu dus. Het is de groep die volgt op de millenials (een generatie over wie al boeken en boeken geschreven werden)
Het verschil op de werkvloer?
Hemelbestormers? Misschien wel. De generatie die jonger is dan 27 – helemaal klaar om de wereld te veroveren – begeeft zich stilaan helemaal op de arbeidsmarkt. Veel ervaring hebben ze nog niet, maar wel wensen, gewoontes, bezwaren en ambities. Als bedrijfsleider is het belangrijk om te weten waar die liggen.
Waar generatie z veel aandacht aan besteed? Multimedia, of course. Het zijn stuk voor stuk digital natives, jonge mensen die geboren werden in een digitale omgeving, voor wie iets als een tapedeck, een walkman of een telefoon met draaischijf relikwieën zijn uit de tijd van opa en oma. Wat ook niet zover achter ons ligt.
Gen Z hecht veel belang aan voldoening in het werk, uitdagend opdrachten, een thuisgevoel, multitasking en een creatieve ruimte. Vast patronen? Neen. Kennis vergaren? Ja, maar niet altijd om lang te onthouden (de link met het internet is er altijd). Dynamiek? Zeker. De zaken moeten vooruitgaan. Dus vergeet ellenlange vergaderingen. En een vaste job? Dat hoeft niet, want het leven is te kort om je meteen ergens in een job te settelen.
Laten doen?
Je zou zeggen: laat die jonge generatie maar doen, want ze zitten vol ideeën en willen die meteen uitvoeren. Enthousiasme: zeer goed, maar het aloude spreekwoord ‘Keulen en Aken zijn niet in een dag gebouwd’, geldt ook hier: small steps. Iets denken te kunnen is niet hetzelfde als het aanpakken en het tot een goed einde brengen. Net zoals het voor andere generaties geldt, heeft ‘Z’ begeleiding nodig, remediëring en nu en dan eens een ‘hold your horses, chaps!’. Te snel willen lopen, kan leiden tot botsingen met andere generaties, en dat wil je toch vermijden. Al moet het wel gezegd: een frisse blik, creativiteit, … kunnen helpen om bedrijfsprocessen te verbeteren.
Transitie? Hoe krijg je verschillende generaties perfect in harmonie?
Met het veranderen van de maatschappij en de manier waarop we werk invullen (vooral dan wat betreft automatisatie en het verdwijnen van jobs), komen verschillende generaties werknemers op één en dezelfde werkvloer terecht. De vraag is: hoe laat je die mensen samenwerken en hoe hou je je bedrijf relevant? Want vergeet niet: veel babyboomers gaan binnenkort met pensioen en de vacatures die zijn openlaten, raken moeilijk ingevuld.
Daaraan gekoppeld verdwijnt meteen ook veel kennis: het is dus belangrijk om de startende generatie z nu al te coachen, voor de kennis helemaal verdwijnt.
Ook belangrijk: hoe houd je je nieuwe generatie werknemers gemotiveerd? Om geen personeel verliezen, wil je je mensen lang aan boord kunnen houden. Voor generatie z is die ene job niet altijd zo belangrijk. Hoe hou je hen bij de les? Daarvoor moet je nagaan hoe je ze gezond, competent en betrokken houdt. Het is verder ook belangrijk voor een bedrijf om een gezonde generatiemix te hebben. Denk immer aan je imago en uitstraling, dat is cruciaal.
Wil je meer weten over people management en de persoonlijke groei? Ontdek het hier of neem vrijblijvend contact met ons op. Let’s be friends!