Als het goed is, heb je als bedrijf een duidelijke visie en missie. En daaruit vloeien vervolgens waarden waar je als organisatie belang aan hecht. Deze waarden omschrijven in één woord waar je als bedrijf voor staat en geven jouw bedrijfscultuur vorm. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel het management als de werknemers deze waarden dragen? We’d like to share some insights!
5 adviezen om jouw bedrijfswaarden zichtbaar te maken
1. Vul de waarden concreet in
Begin bij het begin – formulier duidelijk de inhoud/betekenis van elke waarde. Zorg dat de uitleg allesomvattend is en in een klare, eenvoudige taal omschreven staat zodat iedereen binnen jouw organisatie het begrijpt.
BIJVOORBEELD: één van de 4 Bright Potentials waarden is ‘open’.
BETEKENIS: We zijn open, in alle betekenissen van het woord. We zijn gemakkelijk te bereiken, hanteren een respectvolle en transparante communicatie én hebben een open houding.
Het is ook de bedoeling dat jouw mensen de waarden en de daarbij horende betekenis kunnen raadplegen wanneer ze dat wensen. Dat kan door deze uit te lichten op jouw website of intranet of door deze visueel zichtbaar te maken op kantoor. Denk maar aan een leuke banner of poster.
2. Zorg dat iedereen de waarden kent
Betrek jouw medewerkers en dompel ze onder in wat de waarden betekenen. Komen er nieuwe collega’s aan? Neem de waarden al mee in de onboardingsfase. Ook tijdens het sollicitatieproces is het essentieel om af te toetsen of kandidaten binnen jouw bedrijfscultuur passen. Verder is het aan te raden om de waarden geregeld af te toetsen bij jouw mensen of de betekenis ervan te herhalen.
3. Lead by example
Als manager zet je de toon en geef je het goede voorbeeld – of dat is toch de bedoeling. Je bent dus een rolmodel voor jouw team. Laat aan jouw medewerkers zien hoe de waarden in de praktijk uitgevoerd kunnen worden.
BIJVOORBEELD: wanneer je klantgerichtheid als bedrijfswaarde hebt, kan je als leidinggevende laten zien hoe jij dit toepast in de realiteit. Je laat een nieuwe collega een klantengesprek meevolgen en toont hoe je een luisterend oor biedt voor de klant en hun feedback serieus neemt. Laat na het gesprek de collega meedenken over wat goed en minder goed ging. Zo inspireer je hen om de waarde ook zelf toe te passen in de nabije toekomst.
4. Integreer de waarden consistent in je communicatie
Of het nu gaat over een selectiegesprek, salesgesprek of een feedbackgesprek: de waarden moeten deel uitmaken van het verhaal dat je brengt tijdens jouw communicatie. Door uniform dezelfde taal te spreken en de waarden aan bod te laten komen, versterk je niet alleen jouw interne communicatie maar ook jouw werkgeversmerk of employer brand.
BIJVOORBEELD: wanneer je ’transparantie’ als waarde hebt, is het belangrijk dat je als werkgever tijdens een teammeeting naast de positieve resultaten, ook de uitdagingen aankaart (als die er zijn) en voorstelt hoe daarmee om te gaan. Openlijk communiceren over highs & lows brengt deze waarde tot leven.
5. Herhaling werkt
Waarden begrijpen en laten leven gebeurt niet van de ene op de andere dag. Herhaling is hierbij essentieel, ook als het gaat om je bedrijfscultuur. Na verloop van tijd zullen de waarden vanzelf onderdeel worden in de gesprekken van je medewerkers en in de organisatie zelf. En uiteindelijk zullen ze ook echt gaan handelen naar deze waarden.
Voorbeelden van bedrijfswaarden
Hier zijn enkele voorbeelden van waarden binnen een bedrijfscultuur:
- Vertrouwen
- Inclusief
- Kwaliteit
- Duurzaamheid
- Integriteit
- Nieuwsgierig
- Durf
Samen bouwen aan een bedrijfscultuur die jouw waarden weerspiegelt?
Laat je contactgegevens na voor een vrijblijvend gesprek met Jasmien en ontdek de mogelijkheden voor jouw organisatie.
Ook interessant voor jou
- Bedrijfscultuur versterken: zo breng je de waarden van je organisatie tot leven
- Hoe creëer je een feedbackcultuur?
- Jouw hr-beleid digitaliseren: de voordelen
- Inspirerend leiderschap en wat jij ervan kan leren
- Maak als werkgever het verschil met jouw employee journey
17 oktober 2024