Quiet quitting: hoe herkennen en vermijden?

Terug naar het overzicht

Quiet quitting is tegenwoordig een veelbesproken term en dus ook een 2024 hr-trend. Uit onderzoek (Manpower) blijkt dat 67% van de werkgevers zich zorgen maakt over quiet quitting en de impact daarvan op hun bedrijf én terecht! Maar wat is het nu precies, hoe herken je het en hoe ga je er best mee om als zaakvoerder of hr-professional?

Quiet quitting: hoe herkennen en vermijden?

Wat is quiet quitting?

“Quiet quitters” zijn medewerkers die het hoogstnoodzakelijke doen om de job naar verwachtingen uit te voeren, maar die niet meer ‘the extra mile’ of ‘above and beyond’ gaan voor hun werkgever. Ze lopen niet weg van hun job maar geven duidelijk hun grenzen aan en beslissen niet langer alles op alles te zetten. De medewerker mist een gevoel van betrokkenheid en handelt daar naar.

Hoe herken je quiet quitting?

Mogelijke signalen of kenmerken

We benadrukken hier wel graag de term ‘mogelijke’ want dit is niet altijd het geval. Er kan ook iets anders spelen professioneel of privé waardoor de medewerker een of meerdere kenmerken vertoont.

mogelijke kenmerken of signalen van quiet quitting

Gezien quiet quitting een heel subtiel fenomeen is, kan het lastig zijn om het vast te stellen. Naast de signalen die je bij jouw medewerkers kan opmerken, zijn er een 3 acties die je kan opzetten om quiet quitting bloot te leggen:

1. Bevraag je medewerkers op regelmatige basis om al in een vroeg stadium eventueel ‘disengagement’ te spotten.

2. Volg de productiviteit van jouw organisatie en dus de medewerkers op. Als deze beduidend daalt, zou een alarmbelletje moeten gaan rinkelen.

3. Durf ook je buikgevoel volgen! Vaak voel je als zaakvoerder (of hr-verantwoordelijke) gewoon dat iets niet goed zit bij een bepaalde medewerker. Ga erover in gesprek en probeer tot de essentie te komen.

De verschillende stappen

We kunnen het vaak opdelen in 5 stadia. Ingrijpen doe je best zo snel mogelijk om jouw medewerker te behouden. Vanaf stap 4 wordt het moeilijk(er) om de situatie om te draaien. Weet wel dat elk traject anders is en dat onderstaande niet in elke situatie van toepassing is, maar zie dit als een houvast.

Wat zijn de oorzaken van quiet quitting?

Er zijn uiteenlopende redenen en oorzaken. We lichten er graag enkele toe:

Taakonduidelijkheid: niet goed weten wat precies de taken en verantwoordelijkheden gekoppeld aan de rol zijn, kan dit stimuleren.

Beperkte groeimogelijkheden: als je als werkgever weinig tot geen ontwikkelingsmogelijkheden biedt zoals opleidingen, uitbreiding takenpakket etc. wordt de ambitie van de medewerker min of meer kleingehouden. Zo creëer je beetje bij beetje een ideaal klimaat voor stilzwijgend vertrekken.

Onbewuste burn-out: soms kan quiet quitting een coping-mechanisme zijn om te ontsnappen aan te hoge werkdruk en stress. De medewerker vermindert geleidelijk zijn inspanningen en raakt minder betrokken bij de (te hoge) verantwoordelijkheden.

Gebrek aan erkenning: wanneer inspanningen keer op keer onopgemerkt voorbijgaan zonder een woordje of blijk van appreciatie, kan de motivatie van de medewerker dalen, waardoor extra inspanningen achterwege gelaten worden. Waardering werkt, mensen!

Matige of ontbrekende leiderschapsvaardigheden: managers of leidinggevenden hebben een onmiskenbare invloed op het engagement van de medewerkers die ze aansturen. Het gebrek aan bv. duidelijke communicatie, empathie of steun kan quiet quitting stimuleren. Wil jij jouw people management skills uitbreiden? Bekijk de video hier.

Wat kan je doen om het te voorkomen?

  • Ga regelmatig in gesprek met jouw mensen. Stimuleer open communicatie door frequent met jouw mensen one-to-ones in te lassen, zo blijf je op de hoogte van wat er speelt. Ook een onboardingstraject en exitgesprekken zijn van belang.

  • Werk duidelijke functieomschrijvingen uit. Zoals hierboven aangegeven kan taakonduidelijkheid een reden zijn om zich minder te engageren ten opzichte van de job. Schrijf in de functieomschrijvingen duidelijk de verantwoordelijkheden en bijhorende competenties uit.

  • Ook erkenning en waardering komt in vele onderzoeken als belangrijke factor naar voren. Spreek jouw waardering uit en durf positieve feedback te benoemen.

  • Investeer in groei-en ontwikkelingsmogelijkheden voor jouw mensen, zodat ze getriggerd blijven binnen de organisatie.

  • Ga voor een open en positieve werkcultuur: Zorg voor positiviteit op de werkvloer, onder meer door openheid en inclusiviteit, zodat medewerkers zich comfortabel en ondersteund voelen. Communiceer transparant en open.
Kan jij ons advies gebruiken? Of ben je benieuwd naar welke andere hr-diensten we aanbieden?

Kan jij ons advies gebruiken? Of ben je benieuwd naar welke andere hr-diensten we aanbieden waar jij verder mee aan de slag kan?

Laat je gegevens na op onze contactpagina en wij doen de rest.

Ook interessant voor jou

2 april 2024

CONTACTEER ONS VOOR VRIJBLIJVEND ADVIES OVER JE LOOPBAAN OF HR-BELEID.

BLIJF OP DE HOOGTE VIA ONZE NIEUWSBRIEF.
Ik blijf op de hoogte